We
gaan weer reizen!!
Het is alweer enige jaren geleden dat ik een
verslag schreef over onze zeiltochten. De afgelopen vier seizoenen hebben we, op het heen en weer reizen
naar NL na, de Ionische zee niet verlaten. Aldaar hebben we wel korte tochten
gemaakt. Nu voor mij de 65ste
jaargang bereikt is hebben we besloten weer te gaan toeren.
Het
was een druk seizoen, Allereerst bereikte in juni Anneke haar 60ste,
met bezoek van neef Eddy en nichten Hetty & Christine en vele vrienden
vierde we deze mijlpaal.
In
augustus werd het nog veel drukker. Het bezoek van kids Martine & Peter met
kleinkids Stijn & Puck was samen met neef Rémy aangekondigd. 14 aug. Lande
dit bezoek op de luchthaven van Preveza. Als we s’avonds gezellig Pita Gyros willen
gaan eten in onze stam Pita tent STATIS PLACE staan daar ineens Desireé en Bep voor
ons neus! Wat een verrassing! Ik had al steeds een gevoel dat er iets stond te
gebeuren. Als we de volgende morgen aan boord van Misty Too, op mijn
verjaardag, aan de koffie met door Martine “gebakken” taart zitten staat de
volgende verrassing op de steiger! De andere Opa & Oma Arie & Iet! Ze
zijn niet met het vliegtuig gekomen maar met de auto!
De boot was VOL met 11 mensen aan boord! Maar wel gezellig!
Arie
& Iet blijven maar een paar dagen, zij maken een klein rondje Griekenland.
Bep
en Desireé blijven een week, onze kids en Rémy twee weken. Alleen Rémy
Slaapt
aan boord, de rest verblijft in hotels. We hebben een drukke maar leuke tijd.
We
maken tochtjes met de auto over Lefkas en per boot naar de eilanden. BBQ’en op
een strandje, zwemmen in pittoreske baaitjes en eten in gezellige Taverna’s,
Kortom
het is een leuke manier om dit voor ons speciale jaar te vieren met vrienden en
familie.
Ons
plan is om de komende winter in Italië te overwinteren. Op de tocht van NL naar
GR, in 2001, hebben we in +/_ 10 weken de hele west en zuidkust van Italië
langs gezeild. Achteraf bekeken was dat veel te snel om echt de Italiaanse
cultuur en sfeer op te nemen. Dus besluiten we om deze oude droom waar te
maken.
We
bereiden ons voor op het vertrek, de geplande datum is 15 september. Na een
zoektocht via internet, en hulp van Italiaanse vrienden {we sturen 9 e-mails
naar verschillende jachthavens in zuid Italië} kiezen we voor Viëste een stadje
aan de Adriatische kust in het zuid oosten van Italië. Onze vrienden Ton & Ria van de Tapatai,
overwinterde, hier enige jaren terug en hadden goede ervaringen. Het was ook de
enige die op onze e-mail reageerde.
We
doen de laatste klussen en we bevoorraden de boot. Als afscheid worden
verschillende etentjes en BBQ, s georganiseerd. Herbert organiseert een etentje. In een Taverna in
het bergdorp Katochori wordt voor ons een speenvarken gegrild. Dit wordt
begeleid door ongeveer alle andere gerechten die de Griekse keuken rijk is. Met
de rijkelijk aangevoerde wijn worden de kelen gesmeerd.
Herbert
en zijn vrouw Joanna hebben een aantal vrienden
uitgenodigd. Bob & Truus van de Scarab nodigen ons een avond aan boord uit.
Janet en David van de Nanablu nemen ons mee uit naar restaurant “Mamma Mia” en
ook word er door de vrienden van Skorpios ponton {steiger} een BBQ
georganiseerd.
Als
we, aanzienlijk aangedikt, eindelijk op de 15de om 12.00 uur de
lijnen losgooien staat een ieder op de steiger om er zeker van te zijn dat we
weg zijn. Ver varen we niet die dag, nog één afscheid BBQ, dit keer op het strand
van “One Tree Bay” {niemand begrijpt deze naam, er staan namelijk twee bomen}
Met
Janet & David en Chris & Lisa van de “Were U Too” hebben we nog een
gezellige laatste avond in het Lefkas gebied. De volgende morgen vroeg om 07.00
uur gaat dan eindelijk het anker omhoog voor een tocht van +/- 350 zeemijl met
als bestemming Viëste, Italia!! We plannen om daar eind oktober aan te komen.
We hopen op een leuke vakantie van zes weken.
De
eerst bestemming is het eiland Paxos. Het is zonnig weer met weinig of geen
wind. Allereerst moeten we bij Lefkas stad door de brug, daarna zetten we koers
op Paxos. Onze boot is een uitstekende zeiler, maar daar heb je wind voor
nodig! Ik schreef al eerder dat de beste motorboot een zeilboot is, zo bewijst
ook deze dag dit.
Met
een snelheid van 6 knopen brengt: “Misty Too” ons in 6,5 uur naar Paxos,
afstand 35 mijl. In Mongonisi bay laten we om 15.30 het anker vallen.
Ik
gebruik nog maar eens het superlatief “het feest van de herkenning”
9
jaar geleden, op onze reis van NL naar Lefkas bezochten we deze baai ook al.
We
blijven twee nachten, wandelen en zwemmen, vangen vis in onze korf en grillen
die op onze boord BBQ. Van Mongonisi gaat het naar Gaios de “hoofdstad”
{dorpje}van Paxos, op ongeveer 1 uur varen. Ook hier weer dat feest van. Verder
gaat het naar Lakka, een baai op de N.O. punt van Paxos. Lakka is een
Schitterende baai met glashelder water en een lief dorpje. Hier ontmoeten we
Mike & Dawn van de “Child’s Play” {Mike’s
achternaam is Child, vandaar deze naam} vrienden van Skorpios Pontoon. Als we
s’avonds door het dorp lopen op zoek naar een leuke Taverna lopen we bij toeval
tegen het terras van de Taverna waar we 9 jaar terug ook aten met Hans &
Truus. Zoals in Griekenland gebruikelijk word je uitgenodigd in de keuken,
alles ziet er lekker en zeer vers uit. Later schuiven Mike & Dawn bij ons
aan tafel aan. Het eten is heerlijk, er wordt op een accordeon gespeeld en
gedanst, kortom alweer feest! Omdat er harde wind is voorspeld {6 a 7 bft }blijven
we hier een paar dagen voor anker liggen, Er lopen wel golven de baai in die
het enigszins oncomfortabel maken, gelukkig houd ons anker goed.
21
september gaat het anker weer op, onze bestemming is Plataria, een plaats op
het vasteland van GR. T.o. Corfu iets ten zuiden van Igoumenitsa dit is waar de
veerboten uit o.a. Venetië Italië aanleggen. Vandaag weer weinig wind! In Plateria waren we nog nooit met de boot, we
passeren het altijd als we naar NL gaan en de ferry nemen. Het is een eenvoudig
dorp met een goede beschutte haven waar vooral veel Duitsers met hun boten
domicilie hebben. Hier ontmoeten we een Frans Nederlands stel op een 18 meter
lang zeiljacht. Zij nodigt ons uit om te komen kijken naar Nederlandse boeken,
we doen een goede ruil we brengen ongeveer 10 boeken en enkele tijdschriften en
krijgen zo’n 20 boeken! We blijven maar een nachtje, onze bestemming de
volgende dag is Ormos Pagania een baai op een steenworp afstand van de Albanese
grens. Alweer is er geen wind, we leggen de 17 mijl af in 3,20 uur af.
Bij
aanlopen van deze baai {ook hier waren we nog nooit} lijkt het alsof we er niet
in kunnen. Het ligt vol met zgn. Fishfarms, dit zijn een soort drijvende korven
van zo’n 10 mtr doorsnee. Hierin word overwegend Tsipoura gekweekt {Dorade} en
ook zeebaars.
Stapvoets
met Anneke als wakend oog op de boeg om de ondieptes en de ankerkettingen van
de Fishfarms te ontwijken vaar ik de baai in. Deze heeft de vorm van een
Chianti fles eerst lang smal, dan wijd uitlopend. Eenmaal helemaal achterin
blijkt dat er heel veel ruimte om te ankeren is. Beschut tegen alle winden
liggen we hier met een aantal vissertjes en nog een Frans zeiljacht. De vissers
hebben primitieve hutjes aan de wal die ze gebruiken om te overnachten,
waarschijnlijk wonen ze te ver weg van de Fishfarms en hun visgronden. Het is
een idyllisch plekje.
We
zitten zo dicht bij Albanië dat onze GSM alleen de Albanese providers ontvangt.
Ook
hier blijven we een nacht. Van Ormos Pagania steken we over naar Corfu {voor de
Grieken Kerkira} naar het mini badplaatsje Agios Stefanos, een afstand van 13
mijl. We varen nu langs de grens van Albanië, De Albanese kust en de noord oost
kust van Corfu liggen op ongeveer 1,5 mijl uit elkaar {+/- 3km} nu vaart alle
scheepvaart door deze nauwe zeestraat, en zo ook wij nu. 9 jaar geleden toen
wij naar Corfu voeren werd dit nog sterk afgeraden i.v.m. piraterij. We ankeren
voor de nacht in de kleine baai van Ag. Stefanos. Agios staat voor Sint of
Saint, Agios Nikolaos is dus sint Nicolaas. Er wordt weer harde wind en onweer voorspeld,
we besluiten naar Kassiopi te gaan een badplaatsje verder op 3 mijl afstand.
Het ziet er op de kaart en in de Pilot {haven handboek}genoeg beschut uit
gezien de te verwachten wind.
We
meren in Kassiopi af aan de binnenzijde van de strekdam. Afmeren in de
Middellandse zee geschiedt normaal op eigen anker. D.w.z. je werpt je anker uit
op 40 meter van de plek aan de kade waar je wilt afmeren, vaart dan achteruit
naar deze plek en maakt 2 achterlijnen aan de kade vast, ankerketting aanhalen
en klaar, dan hoop je dat het anker goed is ingegraven. Vele niet ervaren
hebben hier nogal eens moeite mee. Bij ons gaat het eigenlijk altijd wel goed,
we hebben hier zelfs les in gegeven. Deze keer ging het fout. Na enige tijd
blijkt het anker niet te houden. Het waait en regent al flink, we hebben geen
zin er weer uit te varen en alles over te doen. Ik besluit een tweede anker met
de bijboot uit te brengen. Dit lukt, de ankerlijn staat snaarstrak! Helaas! Na
enkele uren met veel wind breekt ook dit anker uit. Er zit niets anders op dan
weer uit te varen en alles over te doen. Motor starten, achterlijnen los
hoofdanker inhalen en lijn tweede anker. De ketting met tweede anker laten we
liggen met een boei eraan, het waait intussen een dikke 7 bft, maar gelukkig is
het even droog. We brengen hoofdanker opnieuw uit, nu zo’n 10 mtr verder. Als
de achterlijnen aan de kade vastliggen en we de ankerketting aanhalen, staat
alles weer strak en gelukkig blijft dit nu ook zo. De volgende dag staat er wel
20 cm water in onze bijboot! Kassiopi is een echt toeristenoord met vooral veel
Britse toeristen. Hoogzomer zal het hier een gekkenhuis zijn. Ondanks de dag
slecht weer is het hier best leuk. We wandelen rond het Byzantijnse kasteel,
eten lekkere Pita Gyros en doen onze laatste Griekse boodschappen.
Maandag
27 sept. vertrekken we weer, bestemming Erikousa. Ten noorden van Corfu liggen
3 eilanden die bewoond zijn, één hiervan, Othoni, bezochten we in 2001 nu staat
ook Erikousa op onze lijst. 3 uur en 15 minuten hebben we nodig voor de 17
mijl. Weer is er weinig wind, van zeilen komt weer niet veel.
Erikousa
heeft een klein ondiep haventje waar we op de gebruikelijke wijze aan de kade
gaan liggen. We zijn met de locatie niet echt gelukkig ook hier houd het anker
niet. We besluiten in de baai bij het strand voor anker te gaan.
We
gaan met de bijboot aan de wal voor een wandelingetje en een drankje in het
dorpje. We gaan ook op zoek naar een steentje, van alle eilanden die we tot nu
toe bezochten hebben we een klein steentje met de naam van het eiland en de
datum erop, met deze nieuwe reis kunnen we de verzameling weer uitbreiden. Het
dorpje is erg klein, toch zien we een minimarkt een taverna, pensions en een
snackbar, en 2 keer per week komt er een veerboot. Het wordt een onrustig
nachtje de wind draait naar het zuiden waardoor we aan lagerwal liggen.
Othoni
is onze laatste Griekse haven. Dit ook kleine eilandje ligt op een afstand van
11 mijl ten westen van Erikousa. In twee uurtjes over een knobbelig zeetje
bereiken we de baai van Othoni. Ook hier staat de wind in de baai, we hebben
geen andere keus. We proberen het eerst aan de kade van de veerboot, helaas is
het daar te ondiep, dus dan maar weer vooranker in de baai. S’avonds zet de
wind weer aan tot gemiddeld 6 Beaufort dit gaat gepaard met regen en onweer. De
pier biedt wel enige beschutting maar toch loopt er een aardige zwel de baai
in. Helaas betekent dit weer ankerwacht houden, pas om ongeveer 3 uur nachts
gaat de wind enigszins liggen en kan ik te kooi gaan. De volgende dag, als we met de bijboot aan
wal gaan, spreekt een zeer vriendelijke lokale visser ons aan. Hij vertelt ons
dat we beter naar de kleine vissers haven op 500mtr van de veerboot baai kunnen
gaan. Volgens de pilot is deze haven te klein en te ondiep, de visser meldt dat
het haventje is uitgediept en dat er goede afmeermogelijkheid is. We gaan er te
voet heen om de zaak te bekijken. Het ziet er goed uit, er is een compleet
nieuwe kade en strekdam waarlangs men druk bezig is een houten steiger aan te
leggen. De bevolking hier is bijzonder vriendelijk, als we een wandeling maken
spreekt een jonge man ons aan, hij blijkt de lokale Port Police hier te zijn.
Geïnteresseerd vraagt hij vanwaar we komen en waar de reis heen is. We vragen
of we op kantoor moeten komen om onze “Cruising Permit” te stempelen omdat we
Griekenland verlaten, doe dat maar in Italië is het antwoord. Wij geloven niet
dat de Italianen daar in geïnteresseerd zijn. Twee nachten blijven we nog op
Othoni, vrijdag 1 oktober om 07.00 uur maken we los voor de oversteek van de
straat van Otranto naar Otranto Italia! De oversteek van 50 mijl duurt ongeveer
10 uur en er valt weinig te melden. Er staat weinig of geen wind, we zien geen
Dolfijnen. Wel is er erg veel scheepvaart we zien zeker 20 schepen van kleine
coasters tot zeer grote cruise schepen, slechts een enkele keer moeten we wat
aan onze koers veranderen om die grote jongens de ruimte te geven. Eigenlijk is
het andersom, wij nemen de ruimte om ze te ontwijken. Het is altijd weer
verbazend hoe snel die schepen gaan [wel 60km per uur]. Eerst zie je een stipje
en even later hup vaart hij bij je voorlangs.
We
hebben al enige jaren contact met Italianen die uit Otranto komen, we hebben ze
ontmoet op de Skorpios steiger waar we zo’n 3 jaar als onbezoldigd havenmeester
fungeerde [je moet wat over hebben voor een mooi ligplaatsje]. Toen Giuseppe
vernam dat we dat najaar in Otranto langs zouden komen, kregen we opdracht ons
te melden zodra we wisten wanneer dit zou gebeuren. Via SMS hadden we dit al aan
hem gemeld, op de vraag waar we kunnen afmeren was het antwoord don’t worry! Ik
probeer wat te regelen. En inderdaad staat hij ons op de kade op te wachten.
De
melding van de aankomsttijd ging bijna fout, we hadden geen rekening gehouden
met het tijdsverschil! Het weerzien was enthousiast, als we worden gemaand door
de havenmeester om ons als formaliteit bij de kustwacht te melden gaat Giuseppe
met mij mee. Mijn Italiaans is nog niet zo goed en hij spreekt Engels. Als de
vriendelijke jongeman onze papieren doorneemt komt hij tot de ontdekking dat
mijn vaarbewijs is verlopen op 15 aug-2010, op mijn verjaardag dus. Achteraf
wist ik dat, maar heb me nooit gerealiseerd daar problemen mee te krijgen.
Gelukkig krijg ik die ook niet, hij doet alsof hij het niet gezien heeft. Hij
maakt een formulier voor intern gebruik waar hij alle informatie invult, o.a.
alle gegevens van de boot, laatste haven, volgende haven, eind bestemming,
gegevens schipper en coschipper. Als hij hiermee klaar is vraag ik of hiervan
een kopie kan krijgen, no problema!
Giuseppe vaart als schipper op een 50 voet Bavaria en moet de volgende
dag de boot i.v.m. een Regatta naar een andere haven [Santa Maria di Luca]
varen, we nemen afscheid met een biertje bij ons aan boord.
We
gaan op zoek naar een mobiele telefoon en internet aansluiting. Giuseppe heeft
ons tips gegeven waar we o.a. een supermarkt een goede pizzeria en een winkel
die ons de eerder genoemde zaken kan verzorgen. Otranto is niet zo groot maar
een winkel in computer en GSM vind je tegenwoordig overal. Het gekke is dat we
maar
1
supermarkt vinden. De Vodafone shop helpt ons goed op de weg van mobiele connectie
met internet en de buitenwereld. Eenmaal weer aan boord beschikken we beide
over een Italiaans mobiel nummer en een mobiele internet aansluiting.
In
Griekenland hadden we in Nidri de beschikking over WiFi van Skorpios Charter,
verder heb je in GR vaak free WiFi van de gemeente, op Paxos zelfs op alle
ankerplaatsen. Zo kunnen we aan boord e-mailen en via internet goede weersvooruitzichten
bekijken. Als we s’avonds naar de pizzeria lopen voor onze eerste echte
Italiaanse pizza komen we langs een terras aan de haven waar een aantal mannen
naar ons beginnen te roepen. Onze eerste gedachte is dat ze iets te veel
gedronken hebben, maar algauw herkennen we woorden als Nidri en Grecia. Als we
ons omdraaien en goed kijken herkennen een van hen. Het is een man in een
rolstoel die drie jaar geleden ook gast was op Skorpios Pontoon. We hebben
leuke herinneringen aan hem en zijn vrouw, we zijn toen een avond bij hun aan
boord uitgenodigd om met drie andere Italiaanse boten spaghetti te eten. Het
werd een zeer gezellige avond met echt niet alleen spaghetti! Algauw zitten we
aan een glas wijn, en zit ik in mijn beste Frans - Italiaans te converseren. Otranto
is een leuk stadje met als centrum een middeleeuws ommuurde vesting, smalle
straatjes met leuke winkeltjes en restaurantjes, we blijven hier 3 nachten.
4
oktober om 08.00 uur gooien weer los. De volgende bestemming is Brindisi de
afstand van een kleine 50 mijl leggen we af in 8 uur met alweer geen wind! Bij
Brindisi meren we af in de Marina even buiten de stad. De voorspelling vermeld
voor de komende dagen harde wind met regen en onweer. Het is een moderne
jachthaven met prijzen die meevallen [wintertarief]. De Marina ligt op een half
uur van het centrum van de stad, voor 90 cent wordt je daar comfortabel met de
bus naar toe gebracht. Jammer dat in zuid Italië alles om 1 uur sluit! Dat
gebeurde ons dus, we nemen de bus en komen in een ‘verlaten’ stad terecht. Wij
zijn gewend in GR dat de winkels om 2 uur sluiten. Echter grote supermarkten
als Lidl en Carrefour blijven de hele dag geopend. Hier komen we er achter dat
alles om 1 uur sluit. Wil je dus boodschappen doen moet je bijtijds opstaan, om
17.00 uur gaan de winkels wel weer open tot 21.00 uur.
De volgende dag proberen
we het nog maar eens, maar dan vroeger. Brindisi is een
middel grote stad met
brede straten en veel dure winkels.
Ook vinden we een
overdekte groente markt en een Eurospin, dit is een soort Lidl, we
doen leuk boodschappen,
Italië is toch weer totaal anders en daarom zijn we hier.
Onze volgende halte is Monopoli maar eerst tanken,
volgens de dame gisteren op kantoor gaat het tankstation om 8 uur open. Helaas!
Als we bij het tankstation afmeren is het nog dicht. Ze gaan pas om 9.30 open,
maar eerst moet de tankauto de tanks van het station vullen! Eenmaal buiten
blijkt er nog een flinke zeegang met niet al te veel wind te staan. Zoals
gewoonlijk met zo een zeegang liggen we aardig te stuiteren. Motorzeilend onder
Genua lopen we zo, n 5,5 knoop. Het is zondag, en we varen langs de kust. Dat
betekend uitkijken! Zwermen kleine bootjes met vissertjes zitten op het water.
Het lijkt ons niet prettig met deze zeegang op een klein bootje te moeten
vissen. Nu we toch over vissen hebben, al sinds ons vertrek slepen we een lijn
met kunstaas maar tot nu toe noppes!! Het werd weer een lange dag, de afstand van
46 mijl naar Monopoli leggen we in ruim 8 uur af.
Monopoli, de naam heeft niets met het beroemde
gezelschapsspel te maken. Er zijn meerdere plaatsen die op poli eindigen, o.a.
Gallipoli. In het Grieks betekent poli
veel en mono alleen. Wat we hier verder mee moeten weet ik ook niet. Misschien
woonde hier veel alleenstaande? Zoeken misschien nog weleens op.
Vriend Giuseppe melde ons per SMS waar we hier het
beste kunnen afmeren. We worden daarbij geholpen door een aantal lokale
vissers. We liggen echt op een waanzinnig mooie plek, we wanen ons als in een
film met beelden uit de 16e eeuw. Een oude kade onder aan een hoge
muur die deel uit maakt van de haven pier. Aan het einde van de kade op 100 mtr.
staat een oud kasteel ook uit de 16e eeuw waar Karel de 5e
woonde. Naast het kasteel de poort die toegang geeft tot de oude stad. Alles is
nog in goede staat, aan het kasteel word nog gerestaureerd. We liggen hier als
enige zeiljacht tussen de vissersboten met vriendelijke mensen. De oude stad
met zijn smalle straatjes, kleine winkeltjes, cafeetjes enz. veroverd onze
harten. We vinden een groente en fruitmarkt waar ook in een soort kioskachtige
stallen verse mosselen worden verkocht voor 2 euro p kg heerlijke verse
mosselen! We kunnen het niet laten, dat word smullen vanavond! 3 nachtjes
blijven we [met veel plezier] hier in Monopoli liggen.
We naderen langzaam ons einddoel Viëste, er zijn
nog een aantal havens die we willen bezoeken. Bari is de volgende havenstad die
is veel groter dan Brindisi.
Grote steden hebben we
niet echt zin in dus besluiten we een plaats verder te varen
n.l. naar Molfetta dat op een afstand van 40 mijl
ligt. We kunnen een beetje zeilen. Toch leggen we het grootste deel op de motor
af. Molfetta is weer een oude vestingstad met een vrij grote haven met zeer
veel vissersboten. Volgens de Pilot is de plaats voor passanten onder aan de
vuurtoren. Het is niet zo’n pittoreske haven als Monopoli maar we hebben we
uitzicht op de oude stad en op de bedrijvige vissersboten. De windvoorspelling
voor de komende twee dagen is niet best er word 7 tot 8 Beaufort voorspeld met
veel regen en onweer, we zullen hier dus wel een paar dagen blijven. De Guardia Costiera [kustwacht] meldt zich al
spoedig op de kade met de vraag hoelang we willen blijven en wil onze papieren
zien. Als ik hem ook de kopie van het formulier dat zijn collega in Otranto
maakte toon neemt de vriendelijke jonge man er gelukkig genoegen mee. De
volgende dag hoost het, toch willen we wat zien van de stad. We doen onze zeilpakken
aan en gaan op pad. Het is echt bar!! We doen een paar boodschappen, kopen twee
lekkere Entrecotes, drinken cappuccino met likeur en dan gauw weer naar de
boot. Ik loop alle lijnen na en leg er voor de zekerheid wat extra bij. De kade
waaraan we liggen is nogal hoog, de lijnen liggen over de kade waardoor
schavielen onontbeerlijk is ondanks alle voorzorg maatregelen. Er loopt een
zwel waardoor we continu in beweging zijn. We nestelen ons lekker aan boord nemen een
wijntje en doen een spelletje Triomino. Halverwege het spel begint de boot toch
wel heftig te bewegen. Ik ga toch nog maar even controleren en verander nog wat
aan de lijnen. 10 minuten later horen we vreemde geluiden en gaan weer naar
buiten. De boot gaat nu echt heftig tekeer, de stootwillen remmen de boot in
zijn opwaartse beweging langs de kade dusdanig dat
de railing erdoor word verbogen. Dan een knal! Een van de verhaal
klampen in het voordek word er finaal uitgerukt! Geen tijd te verliezen snel starten we de
motor en gooien de 6 lijnen los, een moeten we achterlaten die is aan wal
belegd. Wat nu? als we om ons heen kijken liggen alle vissersschepen aan de
kades te rollen. De haven bestaat uit een binnen en een buitenhaven, in de
pilot staat dat de buitenhaven geschikt is om te ankeren. Goede raad is duur,
we besluiten dit maar te proberen. Voor anker liggen is in dit geval het veiligst.
We ruimen alle lijnen van het dek op en bereiden het anker voor. Anneke gaat
naar het voordek in de nu met bakken uit de hemel komende regen. Ik vaar naar
de buitenhaven en zoek naar de beste plek om het anker te laten vallen. De
eerste poging faalt! Het anker krabt, we proberen het opnieuw en opnieuw, zeker
10 keer proberen we op verschillende plaatsen het anker in de grond te krijgen.
Een maal zitten we te dicht bij het strandje en raken de grond. Dan komt er in
de ingevallen schemer en nog steeds stromende regen een klein bootje naar ons
toe, twee lokale vissers duiden ons om naar de binnenhaven te gaan. We
begrijpen dat ze willen dat we hen volgen. We hebben niet veel andere keuzes en
een beetje lokale hulp is nooit weg. In
de binnenhaven versta ik uit hun woorden en gebaren waar we ons anker moeten
werpen, en dat we een achterlijn klaar moeten maken en achteruit tussen twee
steigertjes voor kleine visbootjes in moeten varen, daar word de achterlijn
vast gemaakt aan een boei. We trekken de ankerketting strak het anker houdt en
we liggen pfffffffffff!!!! We staan te
trillen op onze benen van de spanning, deze vreemde plek hadden we nooit zelf
gekozen. De boot lijkt aan dek wel een baggerschuit, de regen zal het hoop ik
wel weg spoelen. We trekken wat droogs aan nemen een drankje, Anneke gaat een
kliekje opwarmen, de entrecotes bewaren we wel voor morgen. We blijven waakzaam
en duimen dat het anker houdt. Na enige tijd krijgen we de indruk dat het
kleine steigertje aan bakboord dichterbij komt. Als ik probeer de achterlijn
aan de meerboei wat aan te halen krijg het angstige gevoel dat ik de meerboei
naar me toe trek. Ik weet niet wat er onderaan die boei op de bodem ligt maar
het is op zeker niet geschikt voor een boot van 12 Ton! Opnieuw stress! De
vissers hebben onze lijn aan de meerboei vastgebonden die krijg ik zo niet los.
Gelukkig heb ik altijd een scherp mes in de kuip bij de hand, met een haal
snijd ik de lijn door. Anneke staat al bij de ankerlier. Als ik de motor start
haalt Anneke het anker op en kunnen we weer van voor af aan beginnen. In de
kuip overleggen we wat te doen. In een hoek van de haven lijkt het wat
rustiger. We gaan daar proberen achter eigen anker aan de kade te gaan liggen. We kiezen de
juiste positie, laten het anker vallen en varen achteruit hopend dat iemand aan
de wal een lijntje aan pakt. Op 10 meter van de kade is onze ankerketting aan
zijn eind. We moeten het anker weer ophalen en het opnieuw proberen. Tijdens
dat wij ons anker binnenhalen werpt een visser de zijn anker vrolijk over die van
ons grrrrrrrrrrrr! Gelukkig krijgen we ons anker omhoog zonder dat we in elkaar
haken. Nu deze visser daar is afgemeerd
is de plek voor ons niet meer zo geschikt. We proberen het elders, op nieuw
kiezen we positie en herhalen de manoeuvre.
Nu komen we dicht genoeg bij de kade en Anneke
springt met een lijn aan de wal. De bolder daar is echter zo groot dat ze de
lijn er niet direct op vast krijgt. Op dat moment komen er net een paar golven
die de boot met het zwemplatform tegen de kade doen stoten. Anneke gooit de
lijn aan dek en ik geef gas naar voren. En nu?
Anneke alleen aan wal en ik alleen op de boot! Het platform is
beschadigd en hangt scheef, het ziet er nog sterk genoeg uit. We overleggen, ik
probeer de boot achteruit naar de kade te manoeuvreren zodat zij weer op het nu
beschadigde platform kan springen. Ze durft het niet echt, ze weet twee
Italianen te overreden haar te helpen.
Een heeft een hond in zijn armen die hij niet los
laat, de ander houdt een paraplu boven haar hoofd om haar enigszins tegen de
nog immer plenzende regen te beschermen. Een van hen houdt haar hand vast zodat
ze zo dicht mogelijk op de rand van de hoge kade kan zitten. Als ik weer
achteruitvarend zo dicht mogelijk bij de kade probeer te komen waagt ze de
sprong en is ze weer veilig aan boord, pfffffffffffff!
Als we al trillend op onze benen opnieuw
overleggen komen onze vissertjes weer langs verbaasd dat we niet meer daar
liggen waar ze ons achtergelaten hadden. Na wat handen en voeten overleg volgen
we ze weer. Nu naar een andere uithoek van de haven. Hier bevind zich een
scheepswerf waar een aantal vissersboten in aanbouw zijn. Ze beduiden ons hier
het anker te laten vallen. Bij de eerste poging houdt het anker de vissers
zwaaien naar ons, we liggen opnieuw, maar voor hoelang? Het anker schijnt nu
goed te houden. Tijdens de ankermanoeuvre tussen de kleine steigertjes dacht ik
gehoord te hebben dat we door de marifoon werden opgeroepen. Ik meende iets
verstaan te hebben van zeiljacht en vooranker maar geen naam. Door de hectische
toestand en de stress ben ik ook niet zeker. We zijn nu bang dat we hier niet
mogen ankeren. Nu het er naar uit ziet dat we goed liggen zou dat erg vervelend
zijn, we hebben dan ook maar niet gereageerd. Hoewel het in deze hoek van de
haven redelijk rustig is houden we nog steeds wacht. Het waait ook nog erg
hard. De windmeter geeft nog met regelmaat 8 bf aan. En ook de regen komt nog
met bakken uit de hemel. Met nu droge kleren aan eten we het door Anneke
gewarmde kliekje Spaghetti. Om ongeveer vier uur begon deze Horroravond en het
is nu over tienen!
Ik besluit een bedje in salon te maken en met de
wekker naast me de wacht te houden.
De wekker hebben we niet nodig gehad de adrenaline
heeft ons wakker gehouden.
De volgende dag komen de vissertjes nog even langs
om te vragen of alles tuto bene is. Daar de wind aanzienlijk minder is proberen
we of we weer op onze oude plek onder het vuurtorentje kunnen liggen. Tijdens
het afmeren vonden we het toch niet zo een goed idee, er lopen af en toe nog
flinke golven naar binnen. We nemen de achtergelaten lijn mee en gaan weer
terug op onze ankerplek bij de scheepswerf. We ruimen het dek op en spuiten de
modder weg, verder brengen we de dag liggend door, slapen en lezen is alles wat
we doen. S’avonds eten we in alle rust heerlijke Italiaanse entrecote met een
goed glas Griekse wijn.
We hebben al enkele weken contact met Peter &
Sylvia van ‘De Schuimer’ zij brachten de afgelopen jaren in de Adriatische zee
door en zijn op weg naar Lefkas. We kennen elkaar al vanaf 2001 onze eerste
winter in Lefkas. Onze wegen kruisten elkaar meerdere malen. O.a. in 2003 in de
Saronische golf waar wij flottieljes begeleide. En ook op het eiland Kos na
onze winter in Marmaris Turkije en ook nu kruizen onze wegen weer. We hebben
afgesproken elkaar in Viëste te ontmoeten. Zij steken vandaag over van Kroatië
naar Viëste Italia een afstand van 60 mijl. Wij hadden nog plannen een aantal
havens tussen hier en Viëste te bezoeken. Echter onze ervaringen van de laatste
2 dagen hebben ons doen besluiten er een eind aan te breien en van Molfetta
direct de golf van Manfredonia over te steken rechtstreeks naar Vieste een
afstand van 50 mijl. Om 07.15 uur varen we de haven van Molfetta uit. Eenmaal
buiten valt de zeegang mee en zo ook de wind, 0 bf! Er valt weer niet veel te
vertellen over de ruim 9 uur durende overtocht. Geen wind en geen dolfijnen wel
veel vissersboten. Een aantal keer moeten we onze koers wijzigen om een
aanvaring te voorkomen. Eerst hebben we via SMS contact met, De Schuimer’ het
laatste uur ook via de marifoon. Onze aankomst tijd is 16.30 uur, een half uur
later loopt ook ,De Schuimer’ de haven binnen. Als je dit zou willen plannen
lukt dat nooit! Het is een enthousiast
weerzien met Peter & Sylvia. We eten die avond heerlijk Pizza in een
restaurant met uitzicht op de haven. Voor ons zit varen er op voor dit jaar.
Peter & Sylvia blijven 3 dagen, samen doen we
de eerste indrukken op in Vieste.
We
eten samen aan boord beide schepen, zoals altijd was het weer gezellig. We hebben nog een afspraak hier in Viëste,
onze Britse vrienden Tony & Liz van de Contango maken een rondreis door
Italia met hun speciaal voor dit doel aangeschafte camper. Twee dagen nadat ,De
Schuimer’ is vertrokken krijgen we tijdens het shoppen een SMS van Tony &
Liz, ze staan op de steiger! Ze blijven
een nachtje bij ons voor ze hun reis voortzetten, Napoli, Pompëi en Sicilië
staan nog op hun programma voordat ze terug naar Lefkas gaan.
We
gaan toch nog varen! Onze auto staat nog op Lefkas, die moeten we nog even
ophalen. Het is niet echt even ophalen, We nemen donderdag 28 hier in Viëste de
bus van 5 uur in de ochtend naar
Manfredonia, stappen daar over in de bus naar Bari waar we om ongeveer 11 uur
aankomen. Met de stadsbus gaan we naar de haven waar we bij de terminal
uitstappen. Hier word ons verteld dat onze boot vertrekt van de andere
terminal! Dus weer in bus naar de juiste terminal. Daar checken we in, de boot
gaat echter pas om 9 uur in de avond. Het oude centrum van Bari ligt hier vlak
aan de haven en daar is genoeg te zien en te eten. Dus bagage in de kluis,
oeps, deze terminal heeft geen kluizen, wel de andere terminal! We lopen wat af
die middag. De oude stad Bari is leuk om een middag in door te brengen. We
komen er achter dat hier in de kathedraal Sint Nicolaas begraven ligt, echt
waar. We hebben op de boot naar Igoumenitsa allen dekpassage geboekt, vaak is
het goedkoper om aan boord pas een hut te boeken. Wel moeten we 2 uur wachten
tot de boot buitengaats is, voor 60 euro krijgen we dan een hut, goedkoop dat
wel, schoon niet echt. We zijn bekaf en gaan meteen te kooi. Aan de overkant in Igoumenitsa zien Janet
& David wanneer ze daar aan komen rijden, om ons op te halen, onze ferry om
klokslag 11 uur afmeren. J & D hebben voor ons in Nidri een kamer geboekt
voor de 2 nachten die we daar blijven. Ook hebben ze een BBQ voor ons
georganiseerd op het terras van Skorpios Charter met onze vrienden op Skorpios
Pontoon. We besteden onze tijd op Lefkas met het doen van bootschappen, Pita
Gyros eten en eten bij “Mama Mia”. Zondagmorgen
weer om 5 uur op pad. Het is 2 uur rijden naar Igoumenitsa en de ferry vertrekt
om 8 uur dus weer vroeg op! Het
retourtje Vieste verloopt voorspoedig, in Bari blijven we een nachtje in een
Hotel om de volgende dag wat tijd te hebben om boodschappen te doen. Helaas het
is vandaag 1 november het is de dag dat men in Italië de doden vereerd, alles
behalve de begraafplaatsen zijn gesloten. Bij Barletta, waar we naar een Lidl
wilde, komen we zelfs in een heuse file voor een begraafplaats terecht. In de
buurt van Manfredonia vinden we een reuze super [E.Leclerc] en een restaurant
geopend. Om een uur of 5 parkeren we de auto voor de steiger in Vieste.
We
genieten van Vieste en de Gargano, de natuur is hier fantastisch. We bezoeken
markten en veel plaatsjes, van die witte vestingstadjes op een bergtop
schitterend. Het zou ideaal zijn zij het dat er iets erg vervelends gebeurd. Na
een erg leuke dagtocht naar Monte St Angelo met een leuke markt en onderweg genieten
van de mooie natuur van de Gargano komen we rond half 5 weer op de steiger aan.
Eenmaal aan boord blijkt onze deur met veel geweld geforceerd te zijn, SHIT! Nadat
we de boot hebben geïnspecteerd en ontdekt hebben dat er niets is gestolen maar
alleen twee blikjes tonic zijn aangebroken bel ik onmiddellijk Michèle de
eigenaar van de steiger. Die komt direct! De steiger beschikt over drie
bewaking’s camera. Als we de tape bekijken zien we de inbraak praktisch
gebeuren. Wij herkennen de knaap die op de tape te zien is, we hebben hem bij
aankomst op de steiger ontmoet en zelfs begroet! Ook Michèle herkent de knaap,
het is de verslaafde broer van de manager van het restaurant hier op de haven.
Wij willen dat Michèle de politie belt en aangifte doet. De volgende morgen
komt Michèle langs met een voorstel, we doen geen aangifte en de familie van
Luca [de inbreker] betaald alle schade. We gaan er mee akkoord! Op voorwaarde
dat ik zelf de reparatie verricht en per uur betaald word. En zo gebeurd het,
we hebben nu een nieuwe deur en 2 keer zo dik. Ik heb een paar gesprekken met
Michèle over de veiligheid hier en hij herhaalt, wat hij ons per e-mail
melde,dat er hier nooit iets gebeurd en dat ik me geen zorgen hoef te maken.
Wij besluiten dat we deze gebeurtenis ons mooie leven niet laten beïnvloeden.
We
gaan ons voorbereiden op een leuke reis van 3 maanden in NL!
BBQ on beach One Tree Bay |
Mongonisi bay Paxos island |
Agios Stefanos Corfu |
Cassiopi Corfu |
view on Sarande Albanië |
Erikousa Island Greece |
Othoni Island Greece |
Crossing Otranto street |
Otranto Italia!! |
Monopoli |
On way to Molfetta |
Molfetta |
Arrival in Viëste |
De Schuymer crew Sylvia & Peter visiting!! |
BARI |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten